ClickyG-2S5DJ1KHPZ

یک اشتباه بزرگ؛ شما هم عسل را در آب جوش حل می کنید؟

حل کردن عسل در آب جوش موجب سمی شدن آن می شود و مصرف زیاد آن در دراز مدت برای بدن مفید نبوده و سرطان زا است.

 

افروز جعفرنیا کارشناس ارشد تغذیه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم در پاسخ به این سوال که آیا می توان عسل را با آب جوش مصرف کرد گفت: حل کردن عسل در آب جوش و یا هر مایع داغ دیگر مانند شیر یا چای با حرارت بیش از ۴۰ درجه سانتی مضر بوده و خاصیت عسل را از بین می برد.

وی در ادامه افزود: هیدروکسی‌ متیل‌ فورفورال یکی از شاخص‌های مهم تعیین اصالت و کیفیت عسل در تمامی استانداردهای بین‌المللی است. حل شدن عسل در مایعات با دمای بالا منجر به تولید و فعال شدن سمی  بنام هیدروکسی متیل فورفورال ( HMF) می شود. در اثر واکنش قندها و رطوبت زدایی از فروکتوز در حرارت بالا مقادیری HMF (Hydroxymethylfurfural) در عسل ایجاد می گردد که می تواند سبب ایجاد اثرات نا مناسب درسلامت انسان گردد. میزان قابل قبول این ترکیب در عسل طبق استانداردهای جهانی و استانداردهای ملی ایران حداکثر ۴۰ میلی گرم در کیلوگرم است.

معمولاً در عسل‌های تازه، مقادیر کمی از HMF  اغلب کمتر از ۱۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم _ وجود دارد اما در شرایط دمایی بالای ۴۰ درجه و طی بازه زمانی انبارداری، به‌تدریج مقدار آن در عسل افزایش می‌یابد. اما باید توجه داشت که حرارت دادن یا نگهداری عسل در محل نامناسب، این میزان بتدریج افزایش می یابد.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان این مطلب که حل کردن عسل در نوشیدنی های داغ و یا حتی پخت و پز آن توصیه نمی شود گفت: مصرف آن در دراز مدت برای  سلامتی مضر بوده و سرطان زا است. این صرفا به عسل مربوط نمی شود و در انواع شیره ها مانند شیره خرما و انگور نیز صدق می کند.

وی عنوان کرد: خواص عسل با حرارت دادن بیش از حد از بین می رود و حرارت بالا ترکیبات موجود در عسل را ازبین می برد.

به گفته وی دمای شیر یا چای یا هر نوشیدنی دیگری که قرار است عسل به آن اضافه شود، باید نیمه گرم یا ولرم باشد.

 

لینک اصل محتوا در دانشگاه علوم پزشکی جهرم

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

دسته‌بندی‌ها

    سبد خرید

    رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

    ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

    بازگشت به بخش ورود

    کد دریافتی را وارد نمایید.

    بازگشت به بخش ورود

    تغییر کلمه عبور

    تغییر کلمه عبور

    حساب کاربری من

    سفارشات

    مشاهده سفارش